Опис досвіду роботи вчителя хімії Бабич Т.П.

Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках хімії

Анотація
Завдання сучасного вчителя полягає в тому, щоб постійно бути мобільним, творчим,  креативним, ставити перед собою такі питання: «Чим і як  зацікавити учня? Чим спонукати до творчості? Яким чином розширювати свій кругозір, який матеріал підібрати, щоб зацікавити своїм предметом, щоб він дав поштовх його думці, пробудив інтерес? -  адже тільки тоді починається процес пізнання.

Значення та використання ІКТ в роботі вчителя хімії
                        Урок  - це дзеркало загальної і   
                        педагогічної культури вчителя, мірило його 
                     інтелектуального  багатства, показник світогляду, ерудиції 
                                                                                     В.Сухомлинський
Хімія – складна, важка для сприйняття та запам’ятовування наука. На жаль, не можу сказати,  що всі теми діти слухають уважно з цікавістю. Під час вивчення, особливо теоретичного матеріалу, увага учнів розсіюється, діти починають відволікатися. Тому і  настає час активізувати увагу учнів цікавим оповіданням, хімічною загадкою, мультимедійною презентацією або хімічним експериментом.
     Ян Амос Коменський писав, що всіма можливими засобами потрібно запалювати в дітях палке прагнення до знань і навчання. «Хороший учень, - писав він, буде згорати від нетерпіння вчитися, не лякаючись ніяких труднощів, аби оволодіти наукою. Мало того, що він не буде уникати праці, він буде навіть шукати їх». А Костянтин Дмитрович Ушинський, визнаючи роль інтересу, одночасно розглядав навчання, як серйозну працю, що пов’язана з вольовими зусиллями дитини. Він наголошував: «Вихователь не повинен забувати, що навчання, позбавлене всякого інтересу, узяте тільки примусовою силою, хоча б вона й наповнювалася з найкращого джерела – з любові до вихователя – вбиває в учня охоту, без якої він далеко не піде; а навчання, основане лише на інтересі, не дає можливості зміцнити самовладання і волю учня, бо не все у навчанні цікаво, і з’явиться багато того, що треба буде взяти зусиллям волі». Таким чином, ІКТ інтерес, ІКТ компетентність є на сучасному етапі навчання як результат так і необхідна умова успішного навчання учнів.
Сучасний урок –це компетентнісний підхід – інноваційні технології  – інформаційно-комунікаційні технології – атмосфера творчості – здатність виплекати особистість, яка зможе  самовиразитися, самореалізуватися -  девіз сучасного вчителя.
    Процес  навчання – це система взаємодії вчителя й учнів і його кінцевий результат залежить від пізнавальної діяльності останніх. Лише педагог створює необхідні умови для збудження навчальної активності дітей, виявлення ними пізнавальної самостійності і пошуку. Оволодіння ж знаннями, вміннями і навичками, способами діяльності відбувається тією мірою, якою кожна дитина проявлятиме індивідуальну активність.
    Тому намагаюся уроки будувати так, щоб вони були  різноманітні  і цікаві.
    Застосування сучасних інформаційних технологій у навчанні – одна з найбільш важливих тенденцій розвитку освітнього процесу. Останніми роками комп´ютерна техніка та інші засоби інформаційних технологій стали все частіше використовуватися під час вивчення шкільних предметів.
Отже, використання ІКТ при  вивченні хімії забезпечує легкість сприймання інформації; дає можливість здійснювати індивідуальний підхід; освоювати, перетворювати і використовувати великі масиви інформації; робить навчання мобільним, диференційованим та індивідуальним;сприяє кращому оцінюванню знань.
А з точки зору дидактики ІКТ: сприяє розвитку самостійності і творчих здібностей учнів, забезпечує зворотній зв’язок в процесі навчання, робить навчання більш інтенсивним, головне, ефективним, забезпечує пошук інформації  із різноманітних джерел, дозволяє індивідуалізувати навчання для максимальної кількості учнів з різними можливостями сприйняття, створює сприятливу атмосферу для спілкування, посилює міжпредметні  зв'язки.
При використанні ІКТ на уроках хімії, на мою думку, в учнів:
стимулюється пізнавальний інтерес;
підвищується мотивація навчання;
зростає ефективність самостійної роботи, самопізнання.
Під час підготовки до уроку з використанням ІКТ не забуваю, що це урок, а   тому  складаю план заняття, виходячи з його цілей, при відборі навчального матеріалу намагаюся дотримуватися основних  дидактичних  принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп'ютер не замінює мене як вчителя, а лише доповнює. Урізноманітнюю основний матеріал цікавою додатковою інформацією, добираю творчі завдання на розвиток логічного мислення, враховуючи психолого-педагогічні аспекти класу.
    Комп'ютер використовую на всіх етапах, як при підготовці уроку, так і в процесі навчання: при поясненні  нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі знань.
Що ж дає педагогу  впровадження ІКТ у навчально- виховний процес:
економію часу на уроці;
 глибину занурення в матеріал;
підвищує емоційний настрій;
можливість одночасного використання аудіо-, відео-, мультимедіа - матеріалів;
акцентує увагу дітей;
засіб  діагностики та контролю;
підвищення мотивації та пізнавальної активності за рахунок різноманітності форм роботи;
отримання задоволення від захопливого процесу пізнання;
індивідуалізацію навчання;
інтенсифікацію самостійної роботи учнів;
зростання обсягу виконаних за урок завдань;
залучення різних видів діяльності, розрахованих на активну позицію учнів, які отримали достатній рівень знань з предмета, щоб самостійно мислити, сперечатися, міркувати, навчилися вчитися, самостійно здобувати необхідну інформацію;
можливість формування комунікативної компетенції учнів, тому що учні стають активними учасниками уроку не тільки на етапі його проведення, але і при підготовці, на етапі формування структури уроку;
викликає  у дітей емоційний підйом, навіть, відсталі учні охоче працюють з комп'ютером, ніж з матеріалом підручника.
Я використовую такі прийоми використання ІКТ на різних етапах уроку:
Контролю знань: виконання тестових завдань з наступною само або взаємоперевіркою.
Актуалізації знань: завдання з пошуку правильного твердження, заповнення пропусків в реченнях.
Мотивації навчальної діяльності: демонстрація об’єктів або явищ, які будуть вивчатися на уроці з метою створення  проблемної ситуації, прийом «Що це може значити?», прийом «Що далі?», прийом «Чому?».
Вивчення нового матеріалу: демонстрація наочного матеріалу під час розповіді вчителя, робота з таблицями, пояснення схемами в ході фронтальної бесіди, пошук відповіді на запитання, складання опорного конспекту на основі текстового матеріалу, теоретичне обґрунтування процесу або явища, виконання лабораторної або практичної роботи за допомогою віртуальної лабораторії.
Закріплення знань: пояснення учням явищ при повторному показі без звуку, прийом «знайди зайве», прийом «розташуй у послідовності», термінологічний диктант, навчальне тестування.
Домашнє завдання: використання додаткової інформації, структурування інформації, створення учнівської презентацій (індивідуальних або групових), розробка тестових завдань.
Найбільш поширені у моїй роботі  такі форми використання інформаційно-комунікативних технологій:
1. Робота з мультимедійними посібниками.
При вивченні хімії доцільно використовувати різні засоби навчання:  готові мультимедійні програми; створювати власні розробки за допомогою стандартного програмного забезпечення. До створення цих засобів потрібно підходити дуже відповідально.  Серед основних плюсів  формування матеріалу на електронних носіях можна відзначити різнорідність навчального матеріалу (текст, ілюстрації, анімація), інтерактивність, миттєвий пошук. Використання комп'ютерних програм на уроках з хімії дозволяє побачити те, що на звичайному уроці неможливо: змоделювати хімічний процес, провести небезпечну реакцію, побачити динамічну модель роботи хімічного заводу або апарату. Весь цей матеріал відкриває великі перспективи для вчителя, які не можливі на папері – широкого використання набуває електронний підручник.
В своїй роботі я використовую такі електронні навчальні посібники: «Хімія, 9кл.», «Органічна хімія, 10-11кл.», «Таблиця Менделєєва»; бібліотеки електронних наочностей з хімії (для 8 – 9 класів); віртуальні хімічні лабораторії (8 – 11 класи), дають можливість урізноманітнити урок за рахунок одночасного використання ілюстративного, методичного, а також аудіо- та відеоматеріалу. Така робота здійснюється на різних етапах уроку: для перевірки домашнього завдання, створення проблемної ситуації, пояснення нового матеріалу, закріплення вивченого, перевірки засвоєння знань у процесі уроку. З допомогою програми «Екзаменатор» для тестової перевірки знань я сама створюю тести, вибираю кількість балів за кожну правильну відповідь, а оцінка ставиться автоматично після завершення тестів.   Наприклад, дуже  багато цікавих  розробок уроків з проілюстрованими дослідами та наочністю в навчальному посібнику «Хімія, 9кл». Під час підготовки презентацій до уроків по темах «Періодичний закон та періодична система» в 8 класі і  «Розчини» у
9 класі  я використовую розробки уроків з цього посібника, малюнки та фотографії.
2. Комп’ютерна презентація
Активна роль на такому уроці належить учителю. Основа уроку - це виклад матеріалу,  ілюстрований малюнками, простими і анімаційними схемами, відеофільмами, об'єднаними разом за допомогою програми PowerPoint. Я проводжу уроки хімії, використовуючи презентації.  Дуже люблю створювати презентації: добирати гарні фони, обрамлення, малюнки, графічне оформлення, анімаційні ефекти, діаграми, звуки і відео. На мою думку, презентації  ефективні на будь-якому етапі уроку та виді уроку.
3. Захист творчих робіт.
Під моїм керівництвом діти і готують творчі роботи з використанням інформаційних технологій, презентації до доповідей, рефератів, життя та діяльність вчених-хіміків. Учні при цьому відчувають себе активними учасниками процесу навчання, отримують нові навички, вміння роботи з комп’ютером, аналізують, зіставляють, перебувають у постійному пошуку. До пошуку матеріалів залучаю учнів, вони з задоволенням готують презентації, підвищуючи при цьому інтерес до предмету. Учні 11-го класу готують ґрунтовні проекти  з різноманітних тем («Отруйність спиртів», «Алкоголь – «за» і «проти», «Алкоголь і материнство», «Білки – основа всього живого», «Краса та косметика», «Вітаміни», «Хімія – наука, яка врятує чи загубить світ»…..)
Прикладом використання ІКТ може стати урок хімії в 10 класів з теми: «Використання неметалів та їх сполук. Колообіг неметалічних елементів у природі.». Так як це урок узагальнення й систематизації знань, умінь, і навичок,  учні отримали домашнє випереджувальне завдання підготувати презентації: охарактеризувати елемент-неметал (його властивості, утворені ним сполуки, їх використання); про адсорбцію і будову протигазу; про глобальні проблеми людства. Групи захищають  свої міні – проекти і отримають завдання – скласти схему колообігу хімічного елементу, здійснити ці перетворення, вказавши на умови проходження реакцій.
4. Використання можливостей Інтернету.
Не можливо не сказати про використання можливостей Інтернету, який все більше проникає в освітній процес.
Інтернет – це не тільки необмежений хімічний інформаційний ресурс, він має велике значення для самоосвіти викладача та використання ресурсів мережі під час підготовки до уроків. Мені дуже подобається вислів: «Для чого придумувати велосипед, коли він давно придуманий!» Тому, на мою думку,  потрібно користуватись всіма можливими джерелами інформації, а потім, вибираючи те, що потрібно, складати чудові мультимедійні уроки. Для того, щоб використання можливостей Інтернету учням було корисним та ефективним необхідно обов’язково підкреслювати причину та мету пошуку інформації в Інтернеті.
Так, звичайно, ІКТ ніяким чином не замінить «живе» знайомство з хімічними речовинами, виконання лабораторних та демонстраційних дослідів, екскурсій, похід до музею, роботу з колекціями, проте за ними майбутнє. Але урок з використання ІКТ стає більш наочним, цікавим, складний матеріал стає зрозумілішим для учнів.
Використання на уроках ІКТ реалізує такі принципи:
  Принцип наочності. Дозволяє використовувати на будь якому уроці ілюстративний матеріал, аудіо матеріал, ресурси рідкісних ілюстрацій. Наочність матеріалу підвищує його засвоєння учнями, тому що задіяні всі канали сприйняття – зоровий, механічний, слуховий, емоційний.
  Принцип доцільності. Використання мультимедійних презентацій доцільно на будь-якому етапі вивчення теми і на будь якому етапі уроку. Подача навчального матеріалу у вигляді мультимедійних презентацій скорочує час навчання, вивільняє ресурси здоров’я учнів.
  Принцип міцності. Використання ІКТ технічно дозволяє неодноразово повертатися до вивченого або матеріалу, що вивчається. Використання навчальних програм дозволяє  на одному уроці використовувати матеріал попередніх уроків.
  Принцип науковості. Перетворення цього принципу при мультимедіа навчанні отримує більш фундаментальну основу.
  Принцип доступності. Використання ІКТ інтегрується з технологією диференційованого навчання і дозволяє на уроці виводити на монітор або екран різнорівневі завдання, контрольно-тестові завдання, завдання підвищеної складності.
  Принцип системності. Використання ІКТ дозволяє розробити систему уроків з однієї теми, а також виводячи на екран елементи попередніх уроків, пояснювати нове.
  Принцип послідовності. Навчальний матеріал запам’ятовується в більшому обсязі і міцніше.
За способом використання ІКТ, за О.Г.Козленко,  виділяють наступні типи уроків:  уроки, на яких комп’ютер використовується в демонстраційному режимі: один комп’ютер, проектор, екран;  уроки, на яких комп’ютер використовується в індивідуальному режимі: урок в комп’ютерному класі без виходу в Інтернет;  уроки, на яких комп’ютер використовується в індивідуальному режимі: урок в комп’ютерному класі з виходом в Інтернет.
Висновок. Виходячи з вищезазначеного слід підкреслити, що використання інформаційної мережі не повинно бути самоціллю. Весь сенс в тому, щоб зробити можливості мережі необхідними для розв’язання пізнавальних задач, перемістити навчальний акцент з накопичення інформації на формування вмінь учнів використовувати різні способи діяльності в умовах, коли будь-яка інформація є легкодоступною. Швидкий розвиток інформаційних та комунікаційних технологій відкриває людству нові можливості в освіті, висуваючи натомість нові вимоги до навчання.  У вчителя з'явилася можливість спільно з учнями зануритися в яскравий барвистий світ пізнання, не тільки силою уяви розсовуючи стіни навчального кабінету, але і використовуючи ресурси ІКТ.
ІКТ поступово, але неухильно переходить з допоміжних засобів навчання в розряд провідних. Сучасні інформаційні технології  дуже щільно увійшли в наше життя. Використання інформаційних технологій дозволяє зробити урок сучасним, впливає на зростання професійної компетентності вчителя, сприяє значному підвищенню якості освіти. Уроки з використанням ІКТ  - це, на мій погляд, є одним з найважливіших результатів  інноваційної роботи в нашій школі.

Немає коментарів:

Дописати коментар